FORRÁS: wikipédia
A Death Note (デスノート?) egy mangasorozat, melynek írója Óba Cugumi, rajzolója pedig Obata Takesi. A mangából első fejezetének megjelenése után néhány évvel animesorozat is készült. A sorozat cselekménye Jagami Light, egy középiskolai diák tetteit követi nyomon, akinek birtokába kerül egy természetfeletti erővel rendelkező jegyzetfüzet, a „Halállista”, melyet a Rjúku nevű halálisten hagyott el a földi világban. A Halállista birtokosa bárkit meggyilkolhat akinek ismeri az arcát és nevét leírja a füzetbe. Light a jegyzetfüzet segítségével egy olyan világot akar megteremteni és uralni, melyben nem létezik a gonosz, bármennyi emberéletbe is kerüljön az.
A sorozat fejezetei első alkalommal Japánban, a Sueisa által kiadott Súkan Sónen Jump (angol nyelvterületen gyakran Weekly Shōnen Jump) magazinjában jelentek meg 2003 decembere és 2006 májusa között.[1] A sorozat tankóbon kötetekben 2004 májusa és 2006 októbere között jelent meg, és azóta több nyelvre is lefordították.[2] A tizenkét kötetes mangából 2006 októberéig körülbelül 20 millió példány kelt el Japánban.[3] A Death Note az Egyesült Államokban a Viz Media kiadásában jelent meg.[4] A sorozat várományosa volt az American Anime-díjnak „2006 legjobb mangája”-kategóriában,[5] valamint a sorozat első kötete a 2008-as Evergreen Young Adult Book-díjnak.[6] Magyarországon a MangaFan kezdte el a manga megjelentetését, melynek első kötete 2008 júliusában jelent meg.[7]
A sorozat 37 részes anime-adaptációját a Madhouse készítette el, melynek első epizódját az NTV sugározta 2006. október 3-án. Az Egyesült Államokban az anime tévépremierje 2007. október 20-án volt az Adult Swim-csatornán, Kanadában hat nappal később, október 26-án a YTV Bionix műsorblokkjában. A Death Note Magyarországon 2008. február 7-től volt látható az Animax műsorán, majd a sorozatot nem sokkal később az AXN Sci-Fi is műsorra tűzte.[8] Egy hónappal a manga utolsó fejezetének megjelenése után, 2006 júniusába került a japán mozikba a sorozat kétrészes, élőszereplős filmváltozatának elő része, melynek nézettsége az első két hétben még az év sikerfilmjét, A da Vinci-kódot is megelőzte a szigetországban.[9] Az első film magyarországi mozipremierje magyar felirattal 2008. szeptember 25-én[10], a másodiknak 2009. május 14-én volt.[11]
A sorozat cselekménye [szerkesztés]
Jagami Light egyedülállóan intelligens fiatalember, aki undorral tekint a bűnözésre és romlottságra az őt körülvevő világban. Élete drámai fordulatot vesz, mikor megtalál egy földön heverő rejtélyes és természetfeletti erővel bíró jegyzetfüzetet, a „Halállistát”. A Halállistában található használati útmutató szerint az az ember, akinek a nevét leírják a füzetbe, meghal. Light kezdetben kételkedik a füzetben foglaltak igazságtartalmában, de hamarosan rádöbben, hogy a Halállista valódi. Mikorra felkeresi őt a jegyzetfüzet előző tulajdonosa, a Rjúku nevű halálisten, Light már céltudatosan használja a listát. El akarja pusztítani a gonoszságot és mindenkit aki útjába áll, hogy új világot teremtsen, melynek ő maga lesz az istene.
A drasztikus módon szaporodó titokzatos halálesetek száma az ismert bűnözők körében hamar felkelti az Interpol, és egy ugyancsak titokzatos nyomozó, „L” figyelmét. L hamar kikövetkezteti, hogy az ismeretlen sorozatgyilkos, akit az emberek Kira (az angol „killer”, vagyis „gyilkos” szó japán kiejtéséhez való hasonlósága miatt) néven emlegetnek Japánból folytatja tevékenységét. L szintén felételezi, helyesen, hogy Kira anélkül képes meggyilkolni másokat, hogy a közelükben legyen. Light felismeri, hogy L lesz legnagyobb ellenfele, aki megakadályozhatja céljai elérésében, mellyel elkezdődik kettejük pszichológiai macska-egér játéka.
Valamivel később Light megismerkedik Amane Miszával, egy másik Halállista birtokosával, aki megpróbál segíteni neki, de a lányt hamarosan elfogja L. Light egy tervet dolgoz ki, melyben lemond a Halállistáról, és azzal együtt minden emlékéről is a listával kapcsolatban és saját magát L felügyeletére bízza. Miután elveszíti emlékezetét Light L-lel a Jocuba nevű csoport után kezd nyomozni, akik Misza Halállistájának a birtokába kerültek. Letartóztatásuk közben Light megérinti a jegyzetfüzetet és ezzel visszanyeri emlékeit is. Visszaemlékezve tervére, folytatja azt és kényszeríti Misza Halállistájának régi tulajdonosát, a Rem nevű halálistent, hogy ölje meg L-t.
L halála után két fiatal száll harcba a megboldogult mesterdetektív megüresedett helyéért: „M”, vagyis Mello, valamint „N”, azaz Near. Mello intelligens, ugyanakkor túlzottan heves és önfejű. Near egy különleges egységet állít fel Kira elfogására. Időközben Kira tettei világszerte ismertté váltak, Light pedig L halála után megszerezte annak pozícióját is, így már azt hiszi senki sem állhat az újába célja elérésében. Near azonban L követőjeként új szellemi párbajra hívja Lightot, akiről már kezdettől fogva feltételezi, hogy ő a titokzatos sorozatgyilkos, Kira. A végjáték során Light lelepleződik és Rjúku keze által leli halálát.
A sorozat megszületése és az alkotói folyamat [szerkesztés]
A manga írója, Óba Cugumi nyilatkozata szerint azért döntött egy fordulatos természetfeletti sorozat megalkotása mellett, mivel úgy érezte nem lenne érzéke egy „megszokott harcos” sorozathoz és ebből a stílusú történetekből egyébkéntis hiány van. A Death Note ötletének nem volt konkrét forrása, egész egyszerűen egy nap úgy gondolta, hogy szeretne egy történetet melyben sinigamik és „kötött szabályok” szerepelnek.[12] A pilot fejezet megjelenése után Óba nem igazán bízott abban, hogy a Jump szerkesztősége jóváhagyja a sorozatot, mivel véleménye szerint annak stílusa nem illett bele a magazin arculatába. Saját bevallása szerint, mikor megtudta, hogy az olvasók pozitív visszajelzései miatt elfogadták a sorozatot és hogy Obata Takesi lesz a rajzolója, először el sem akarta hinni.[13][14]
A Death Note sorozatának kezdete a „nulladik”, pilot fejezet megszületésével kezdődött. Óba két történet ötletét nyújtotta be a Sueisa szerkesztőségének, melyek közül ők Death Note-ot részesítették pozitív elbírálásban.[14] Óba és a történet rajzolója, Obata nem találkoztak személyesen a pilot fejezet létrejöttekor, a szerkesztőjük szerint erre nem volt semmi szükség. Ennek ellenére Óba később úgy értékelte az első közös munkát, hogy „végül is egészen jól sült el a dolog”.[13] Óba már a nulladik fejezet megírásakor beleütközött abba a problémába, mely gyakorlatilag az egész későbbi sorozat folyamán végigkísérte: nehezére esett eléggé összesűríteni a pilot cselekményét egyetlen fejezetbe.[15] Obata úgy nyilatkozott, hogy lelkesen állt hozzá az új feladathoz mikor megtudta, hogy egy horror történetről van szó melyben halálistenek is megjelennek.[13] Mikor először megkapta Óba vázlatait, saját bevallása szerint, először nem igazán látta át a történetet, de annak sötét és bizarr légköre ellenére is továbbra szeretett volna dolgozni rajta.[15] A vázlatok tanulmányozása közben már a történet későbbi alakulásán kezdett gondolkozni és hogy vajon a Jump olvasóinak mennyire fogja elnyerni a tetszését. Obatának annak ellenére tetszett a történet atmoszférája, hogy vélemény szerint a főhősnek nem sok köze volt a történet tényleges alakulásához. Obata egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy a fejezetet végül „saját ízlése szerint rajzolta meg”.[15]
A sorozat alkotásának első lépésében Óba vázlatokat készített melyekben a párbeszédek is szerepeltek; a vázlatok, miután a szerkesztő átnézte azokat és jóváhagyta a szövegeket, végül Obatához kerültek. A cselekmény kigondolását Óba általában teázás, séta vagy az ágyban való lustálkodás közben tette, mivel csak nyugodt körülmények között tudta tisztán maga elé képzelni a manga paneljeit.[12] A pontos kinézet és a beállítások végső kidolgozása már azonban Obata feladata volt. Óba ugyan fűzött némi megjegyzést a vázlataihoz, mint például „elhagyott épület”, de a hátterek és a környezet megtervezését Obatára hagyta. Óba elsősorban a sorozat tempójára és a szövegek mennyiségére ügyelt, saját bevallása szerint az utóbbival gyakran voltak nehézségei, mivel néha túl hosszúra sikerültek. Megpróbált tömören fogalmazni, mivel úgy érezte, hogy a túlzásba vitt magyarázatok csak fárasztanák az olvasót és így negatívan hatnának a sorozat sejtelmes légkörére is.[16] A cselekmény megfelelő gyorsaságának kipuhatolása miatt egy vázlatot két-három alkalommal is újrarajzolt mivel azok túl sok oldalból álltak. Óba emellett egy újabb fejezet elkészítése előtt figyelmesen átolvasta az előző néhány fejezetet is, hogy ne ejtsen hibát a történet egységességében.[12]
Óba általános heti ütemterve szerint öt napot szánt arra, hogy kigondolja és kidolgozza az újabb fejezetet, majd pedig egy napot, hogy megrajzolja a vázlatokat és beillessze a szöveget, amit azután elfaxolt a szerkesztőjének. Bizonyos alkalmakkor azonban egy fejezet kidolgozása a megszokott három-négy nap helyett egy hónapot is igénybe vett Óba számára. Obata általában heti négy napot dolgozott a Death Note újabb fejezetén, mely a végleges rajzok elkészítéséből, a kihúzásból és néha színezésből állt. Emellett még egy napot szánt a végső simításokra is. Obata számára nem okozott nehézséget az ütemterv betartása, a színes oldalak elkészítéséhez azonban további egy-két napra volt szüksége, így az egy kicsit megzavarta a megszokott heti munkamentét.[17]
Óba és Obata közös munkájuk ellenére csak ritkán találkoztak személyesen, elsősorban szerkesztőjükkel voltak kapcsolatban. Először a szerkesztőség egyik belső rendezvényén találkoztak 2004 januárjában. A szóbeszéd ellenére Obata, saját bevallása szerint, soha nem kérdezősködött Óba jövőbeli cselekménybonyolítása felől a szerkesztőjénél.[13] Óba és Obata az utolsó fejezet cselekményét sem vitatták meg egymással és csak szerkesztőjükkel egyeztettek.[16] Óba úgy nyilatkozott, hogy mikor megkérdezte szerkesztőjét, hogy Obata mondott e valamit a történetről vagy a cselekményről, szerkesztője csak annyit válaszolt, hogy „nem, semmit”.[16] A Death Note többé kevésbé Óba eredeti szándékai szerint végződött, árulta el az író egy interjúban. Felmerült benne az ötlet, hogy L Jagami Lightot annak halálával győzi le, de végül mégis a „Yellow Box raktárépületi” befejezést választotta, bár a befejezés részleteit már kezdettől fogva rögzítette.[14] Óba azt akarta, hogy a történet folyamatos legyen, hogy ne szakadjon epizódokra. A hangsúlyt a szereplőkre helyezte a történet eseményének a motorja pedig a Halállista volt.[18] Mivel Óba igen kedvelte a humoros történeteket, a Death Note-ban is felfedezhetőek humoros vonatkozások.[19]
Mondandója és arculata [szerkesztés]
Óba nyilatkozata szerint sorozatával nem szándékozott semmiféle mélyen filozofikus témát feltárni. Ha azonban mégis a sorozat üzenetét kellene megfogalmazni, az véleménye szerint csupán annyi, hogy „egyszer minden ember meghal és többé nem tér vissza, ezért próbáljuk meg kihozni az életből a legtöbbet, amíg tehetjük”. Óba nem szándékozott sorozatával ideológiát létrehozni vagy ítéletet mondani jó és gonosz felett. Személyes hitéhez Near kijelentése áll a legközelebb, mely 12. kötetben olvasható.[20]
Óba tudatában volt, hogy a történet vitákat válthat ki. Mivel a felmerülő kérdésekre a válaszok „ideológiai” alapúak, és véleménye szerint ez a folyamat inkább „veszélyesek” és nem „érdekesek” lehetnek a mangában, ezért úgy gondolta, hogy nem fogja ezt a vonulatot beledolgozni a Death Note cselekményébe.[20] Arra a kérdésre, hogy „Ezek szerint akkor a sorozat egyetlen célja az volt, hogy az olvasó élvezze a csavaros történetet és pszichológiai csatározást?” úgy válaszolt, hogy éppen ezért örült annak, hogy a történet a Súkan Sónen Jumpban jelent meg. Mivel a Death Note a fiatalokat célozta meg, az ideológiát háttérbe lehet szorítani és pusztán jól szórakozni olvasás közben. Amennyiben a sorozatot az idősebb olvasóközönségnek szánta volna, felkészült volna a témát érintő vitákra és a történet cselekménye is abban az irányban bonyolódott volna tovább.[20] Bár a mangában néha felbukkan a jó és a rossz értelmezésének kérdése, a válaszokat minden esetben csak maga az olvasó adhatja meg rájuk.[21]
A sorozat legfontosabb elemének, a címbeli Halállistának a kinézetére Óba nem adott semmilyen utasítást, így annak megtervezésének feladata egyedül Obatára hárult. Obata eredeti ötlete az volt, hogy a lista egy „Biblia-szerű könyv” legyen, olyasmi, „amiről azonnal lerí, hogy micsoda”. Ezt az ötletet azonban hamar elvetette, mivel véleménye szerint egy ilyen dizájn „bonyolította volna a használatát”, így inkább egy közönséges jegyzetfüzet kinézetét választotta a Halállista számára. Obatában az az ötlet is felmerült, hogy a listák kinézete koroktól függően változhatna. Ennek megfelelően az ősi Japánban tekercsekre, a középkori Európában pedig az Ószövetségre hasonlíthattak volna.[22]
Magán a Halállistán kívül a Death Note egy másik jellegzetes elemévé vált az alma is, mely a sorozatban a halálisten Rjúku kedvenc eledele a földi világban. Bár a gyümölcsben a rajongók párhuzamot véltek felfedezni a bibliai bűnbeesés történetével, Óba valójában csak azért használta ezt a gyümölcsöt, mert úgy gondolta, hogy „az almák klasszak” és piros színük is tetszetős kontrasztot alkothat Rjúku sötét színeivel. Emellett a gyümölcs méretét is megfelelőnek találta a halálisten „hatalmas” szájához. Obata a Death Note 13., kalauzkötetének központi elemeként szintén az almát választotta, mivel ő is úgy vélte fontos kelléke a sorozatnak. Számára is meglepetést jelentett mikor megtudta, hogy Óba valójában semmilyen mélyebb gondolatot sem társított a gyümölcshöz.[23]
Araki Tecuró, az animesorozat rendezője szerette volna átültetni a manga azon elemeit, „amik oly érdekfeszítővé” tették a sorozatot és nem kimondottan csak a „igazság” erkölcsi mivoltának kutatására összpontosítani. Inoue Tosiki, az anime forgatókönyvírója is ebben a szellemben dolgozta át az eredeti sorozatot. Inoue úgy vélte, hogy ezen elemek közül Light volt a legjelentősebb, ezért az anime az ő gondolatait és cselekedeteit követi nyomon, olyan közelről, amennyire csak lehetséges. Annak érdekében, hogy minél jobban beépíthesse a manga cselekményét az animébe, egy kicsit módosította az időrendiséget és emlékvillanásokat illesztett be a sorozat nyitóképei után, hogy elérje a kívánt hatást. Araki nyilatkozata szerint, mivel az anime nézője nem tud visszalapozni, ahogyan azt a manga olvasói megtehetik, ezért szükséges volt, hogy az adaptációban minden részletet pontosan megvilágítsanak és tisztázzanak. Mivel azonban lehetetlen lett volna a manga minden elemére pontosan kitérni, Inoue a legfontosabb részleteket helyezte előtérbe. Inoue az anime elkészítést kényes feladatnak és nagy kihívásnak tekintette, az eredeti manga összetettsége miatt. A munkálatok során jóval több megjegyzést és utasítást fűzött a sorozat forgatókönyvéhez, mint egyébként szokott. Araki véleménye szerint ezek a jegyzetek a más helyzetben jelentéktelennek tűnő apróságokról végül döntő jelentősséggel bírtak a sorozat elkészítése folyamán.[24]
Araki saját bevallása szerint mikor tudást szerzett a Death Note animeadaptációjának tervezett elkészítéséről, szinte „könyörgött”, hogy részt vehessen a munkában, később pedig mint rendező ragaszkodott hozzá, hogy a sorozat írója Inoue legyen.[24]
A Death Note fejezetei első alkalommal a Sueisa által kiadott Súkan Sónen Jump nevű magazinban jelentek meg Japánban 2003 decembere és 2006 májusa között.[1] A magazinban a sorozatnak összesen 108 fejezete jelent meg, melyeket később tizenkét tankóbon kötetbe gyűjtve is kiadtak.[2] A manga kiadásának jogait a Viz Media birtokolja Észak-Amerikában.[4] A Death Note első angol nyelvű kötete 2005. október 4-én, utolsó kötete pedig 2007. július 3-án jelent meg.[25][26] Magyarországon a MangaFan kezdte el a manga megjelentetését, melynek első kötete 2008 júliusában jelent meg.[7] A magyar kiadásnak 2010 nyaráig hét kötete került forgalomba.[27] A mangasorozaton kívül 2008 februárjában, a Súkan Sónen Jump 11. számában megjelent egy egyrészes történet is, mely néhány évvel az eredeti sorozat eseményei után játszódik.[28]
A sorozat utolsó, 12. kötetének megjelenése után három hónappal, 2006. október 13-án a Sueisa kiadott egy 13. kalauzkötetet is Death Note: How to Read címmel. A kalauz összegyűjtött és rendszerezett információkat, a szereplők adatlapjait, kulisszatitkokat valamint interjúkat tartalmazott a sorozat alkotóival.[29] A 13. kötet első kiadását egy különleges dioráma-csomagban lehetett megvásárolni, mely öt ujjra húzható játékbábút is tartalmazott, amik a sorozat egyik fiatal főszereplőjének, Nearnek a játékait idézték. Az öt báb Kirát, L-t, Miszát, Mellót és Neart ábrázolta. A Viz 2008. február 19-én szintén kiadta a 13. kötetet angol nyelven.[30]
A sorozat anime-adaptációját a Madhouse készítette el Araki Tecuró rendező közreműködésével. A 37 részes animesorozat egyes epizódjait az NTV sugározta „minden kedden 24.56-kor”[31] 2006. október 3.[32] és 2007. június 26. között.[33] A sorozat elkészítésében a Madhouse stúdión kívül az animét elsőként sugárzó Nippon Television, a Sueisa, a D.N. Dream Partners és a VAP is közreműködött.[34]
Észak-Amerikában a sorozat jogait a Viz Media szerezte meg és a világhálón keresztül „Download-to-Own (letölteni és megtartani)” és „Download-to-Rent (letöltve kikölcsönözni)” szolgáltatásain keresztül tette elérhetővé az Egyesült Államokon belül mialatt a sorozatot Japánban még sugározták. A Viz ezen szolgáltatása egyedi volt a maga nemében, tekintettel arra, hogy így a Death Note lett az első olyan sikeres animesorozat, melyet már annak első japán sugárzása alatt legálisan hozzáférhetővé tettek a közönség számára.[35] Az egyes epizódokhoz japán audiosávval és angol felirattal lehetett és lehet hozzáférni[36] az IGN kizárólagosan Microsoft Windows operációs rendszer alatt működő Direct2Drive szolgáltatásán keresztül.[37] A sorozat észak-amerikai DVD kiadását a The Ocean Group készítette el. A lemezek az eredeti japán hangsáv mellett angol szinkronhangot és angol feliratot is tartalmaznak.[36][38] A Viz az Anime Expo 2007-en jelentette be hivatalosan az első DVD normál és különleges kiadásának 2007. november 20-i megjelenési dátumát.[39] A DVD első 15 000 darabja exkluzív gyűjthető figurákat is tartalmazott.[40]
A Death Note Észak-Amerikai tévépremierje az előzetes bejelentések szerint a kanadai YTV Bionix műsorblokkjában lett volna 2007. szeptember 7-én,[41] a műsorterv azonban nem sokkal a tervezett premier előtt megváltozott és a sorozat lekerült a programok közül.[42] A kanadai sugárzást 2007. október 26-ra halasztották, melyet így megelőzött a sorozat Egyesült Államokbeli premierje, mely október 20-án volt az Adult Swim tévécsatornán.[43] A sorozat az Adult Swim Video weboldalán szintén megtekinthető volt, az új epizódok a tévécsatornán való premierrel egy időben, szombatonként kerültek fel a honlapra.[44]
Magyarországon az animesorozat premierje 2008. február 7-én volt[45] az Animax csatornán, az utolsó epizód pedig 2008. június 12-én volt látható.[46] A sorozatot a premier után nem sokkal később az AXN Sci-Fi is műsorra tűzte.
A 37 részes animén kívül a japán NTV 2007. augusztus 31-én sugározta a két órás Death Note Rewrite: Gensi szuru kami (DEATH NOTE リライト・幻視する神?), röviden csak Death Note: R című különleges kiadást, melynek cselekménye az eredeti történet után játszódott és összefoglalta annak első felének eseményeit, Light és L párharcát. A „rewrite” angol szó japán kiejtése (reraito) azonos a „relight” angol szóval, mely szintén utalhat az újrafeldolgozásra. Emellett a „relight” a sorozat főszereplőjének, Lightnak, japános kiejtéssel Raitonak a nevére is utalhat. A visszaemlékezés kerettörténete, hogy Rjúku visszatér a halálistenek világába, ahol a többi halálisten a földi világról kezdi faggatni. A Death Note: R-t az előzetesekben az eredeti történet Rjúku szemszögéből való újraértelmezéseként hirdették, mely azonban nem valósult meg. A különkiadás azonban átdolgozott párbeszédeket, néhány új jelenetet és egy alternatív végkifejletet is tartalmazott.[47] 2008. augusztus 22-én az NTV műsorra tűzte a második különleges kiadást is, mely a Death Note Rewrite 2: L o cugu mono (DEATH NOTE リライト2・Lを継ぐ者?) címet viselte. A különleges kiadás második része az eredeti történet második felével foglalkozott, Near és Mello összecsapására a sorozatgyilkos Kirával.[48]
A sorozathoz kapcsolódó Death Note: Another Note – Los Angeles BB rendzoku szacudzsin dzsiken (DEATH NOTE アナザーノート ロサンゼルスBB連続殺人事件?) című light novel írója Nisio Isin.[49][50] A könyv a mangasorozat előzményeit mutatja be Mello elbeszélésében. A történet L első találkozását meséli el Miszora Naomival a los angelesi „BB-sorozatgyilkos ügy” kapcsán, amiről a manga második kötetében történt említés. A könyv cselekményének központi szereplői Naomi, L és az egyik bűnöző, akit L üldöz. A regény emellett bepillantást enged Vatari árvaházának (a „Wammys House”) működési rendszerébe, ahol L, Mello, Beyond Birthday, Matt és Near kiképzése folyt. A Death Note: Another Note 2006 augusztus 1-én jelent meg Japánban, majd pedig 2008. február 19-én angol nyelven is Észak-Amerikában a Viz kiadásában.[51] Az angol kiadás árusítását azonbán néhány kereskedő már 2008. február 7-én megkezdte.[52]
|